Circulaire kleding: van T-shirt tot T-shirt

17 mrt 2020

Bron: Intersafe Netherlands B.V. 

Ze bruisen van ambitie. De ‘toekomstmakers’ van TBI werken dagelijks aan het Nederland van morgen. Hun missie steunt op drie belangrijke strategische pijlers. Eén ervan: circulair ondernemen. Een doelstelling die onder andere moet leiden tot 100% circulaire bedrijfskleding. Een ambitieus, maar haalbaar plan: de eerste kleding is namelijk al uitgeleverd.

Het uitzicht vanaf de 19e etage op de imponerende en steeds veranderende skyline inspireert en enthousiasmeert. ‘Niet lullen, maar poetsen’, is hier in Rotterdam al jaren het devies. Het is daarom niet verwonderlijk dat die mentaliteit ook op het hoofdkantoor van TBI heerst. Want circulair ondernemen is niet iets waar je te lang over moet blijven praten, vindt Manager Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) van TBI, Wendeline Besier: “Je moet gewoon beginnen!”

Gedreven partner

En dat is precies wat TBI in 2013 deed. “We lopen graag voorop”, schetst directeur TBI Bouw, Harald van Keulen. “Met standaard oplossingen die al op de plank liggen, lukt dat niet. Je moet continu blijven ontwikkelen. En dat kunnen we niet alleen, vandaar dat we in 2013 via een tender een partnership aangingen met Intersafe.” Hij benadrukt nog eens dat Intersafe niet zomaar een leverancier is, maar écht een partner die samen met TBI een ambitie deelt. “Daarom hebben we ook voor Intersafe gekozen. Ze zijn gedreven, professioneel en hebben kennis van de markt. En natuurlijk kunnen ze een bepaalde schaalgrootte aan. Om een kleine 20 bedrijven en ruim 6000 medewerkers te kunnen bedienen, is een behoorlijke capaciteit nodig.”

De definitie van circulariteit

De eerste stap in het proces was definiëren wat TBI precies onder circulaire bedrijfskleding verstaat. “Er zijn misschien wel honderd definities”, legt Wendeline uit. “Waar het ons om gaat, is dat de producten na gebruik weer als product, component of grondstof ingezet kunnen worden in soortgelijke of andere producten. En dan het liefst natuurlijk zonder kwaliteitsverlies. In de meest ideale situatie maken we straks van een T-shirt weer een T-shirt.” Daarnaast is het van belang dat er in het proces zo weinig mogelijk afval ontstaat en er zo min mogelijk negatieve effecten optreden voor mens en milieu. Vervolgens verkenden Intersafe en TBI gezamenlijk de beschikbaarheid en mogelijkheden van circulaire bedrijfskleding. “Best een uitdaging”, herinnert Account Manager van Intersafe, Leon Lengkeek zich. “Zoals Harald al zei: er waren nog geen standaard oplossingen en dus gingen we samen op zoek naar leveranciers die met ons mee wilden denken.”

Van ambitie tot transitie

Als ketenregisseur benaderde Intersafe verschillende leveranciers waarna samen met TBI de gesprekken volgden. Sommige leveranciers waren al wat verder in de circulaire ontwikkeling dan andere, maar in de uiteindelijke selectie speelde vooral de intrinsieke motivatie een rol. “Hoe graag wil een leverancier zelf? Daar gaat het om”, legt Harald uit. ‘En sluit circulair ondernemen echt aan bij hun achterliggende strategie en filosofie? Welke stappen zijn ze bereid te zetten?’ Wendeline is het met hem eens en vult aan: “Dat geldt voor onszelf ook. We richten ons niet alleen op circulaire bedrijfskleding, maar bijvoorbeeld ook op elektrisch rijden en andere gebieden. We moeten kritisch blijven kijken naar al onze activiteiten en waar mogelijk een duurzame transitie stimuleren. En onze ambities uitspreken. Een stip aan de horizon helpt om een organisatie in beweging te krijgen.”

Op naar 100% circulariteit

Bij circulariteit draait het niet alleen om het product, maar juist ook om het proces. Welke grondstoffen kies je, hoe houd je er in het ontwerp al rekening mee dat het product later weer eenvoudig uit elkaar kan, hoe haal je de producten terug en wat kun je met de onderdelen en grondstoffen? Wendeline: "Waar we voorheen alleen rekening hielden met veiligheid, comfort en de TBI kleuren, houden we in het ontwerp nu al rekening met circulariteit. Natuurlijk is de kleding in huisstijl, maar we kijken veel scherper naar alle onderdelen. Kan dat elastiek dat lastig te hergebruiken is eruit? Is die knoop echt nodig?” Niet alleen demensen van het hoofdkantoor keken kritisch naar de kleding, tijdens een draagproef gaven ook ongeveer twintig bouwplaatsmedewerkers hun mening. “We vinden circulariteit belangrijk, maar de schoenen en kleding moeten wel gewoon comfortabel zitten”, benadrukt Harald. “En ze moeten natuurlijk veilig zijn!” Daarmee benoemt hij meteen één van de uitdagingen. Leon: “100% circulariteit blijft de ambitie, maar het moet technisch wel mogelijk zijn. Voor vlamvertragende kleding is er bijvoorbeeld nog geen goede circulaire oplossing. Maar we volgen de ontwikkelingen op de voet!”

Trots op het resultaat

Het voorlopige resultaat mag er zijn: Intersafe levert 100% circulaire schoenen van EMMA en een 100% circulair kledingpakket van Schijvens dat bestaat uit 50% gerecycled textiel en 50% gerecyclede petflessen. De volgende stap is om ook andere producten circulair te krijgen. Persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM) zoals helmen, handschoenen, stofmaskers en valbeveiliging. En ook de retourlogistiek heeft nog aandacht nodig. Wendeline: “De huidige niet-circulaire kleding halen we ook al terug om zo veel mogelijk te hergebruiken. Maar dat loopt nog niet zoals we graag willen. Daar moeten we nog stappen in zetten. Maar we mogen samen met Intersafe en alle leveranciers écht trots zijn op wat we nu al hebben bereikt."